چگونه سلامت روانی و جسمی نسبت به بیماری کرونا را کنترل و آن را بهبودببخشیم؟

چهارشنبه 98/12/14

 

همراهان گرامی، سلام 
همانطور که آگاه هستید شرایط استرس ناشی از کرونا در حال حاضر برخی از خانواده ها و روابط آنها را دچار آسیب نموده است. در این باره استرس روابط والدین به ویژه مادر با فرزندان باعث نگرانی، اضطراب، پرخاشگری و بی حوصلگی که خود عاملی دوباره در تشدید چرخه استرس خانواده شده، افزایش یافته است. بنابراین توجه به نکات زیر میتواند چنین شرایطی را کنترل نموده و سلامت روانی و جسمی افراد را بهبود بخشد:
۱) تلاش کنیم که راجع به کرونا در محیط خانواده کمتر صحبت کنیم.  به منابع پزشکی و متخصصین ذیربط توجه کنیم.
۲) حتی الامکان از پخش تصاویر، کلیپ ها و گزارش های غیر مستند در مورد کرونا در محیط خانواده به ویژه برای کودکان پرهیز گردد.
۳) هنگام ورود به منزل از دست زدن به کودکان خودداری و وسایل همراه خود را بدون استریل در اختیار کودکان قرار ندهیم.
۴) والدین خود نسبت به شرایط موجود حساسیت افراطی نداشته و به سایر افراد خانواده چنین حساسیتی را منتقل نکنند.
۵)  تلاش گردد دیگر فرزندان خانواده و یا بزرگسالانی که شرایط جسمی ضعیف یا بیماری خاصی دارند بدور از هر گونه استرس چنین فضایی باشند.
۶) والدین تلاش کنند با شادی آفرینی و لبخند فضای منزل را آرام و به فرزندان کمک کنند.
۷)  از پیگیری اخبار کرونا در فضای مجازی و شبکه هایی که اغلب اطلاعات غیر علمی ارائه میدهند خودداری کرده و از فوروارد کردن صحنه های نامطلوب مربوط به کرونا برای دیگران پرهیز کنیم. 
۸) وجود افراد با اختلال وسواس یا رفتارهای وسواس گونه در برخی  خانواده ها حساسیت به کرونا را اغلب افزایش داده که رفتار های ناشی از این مسئله برای دیگر اعضای خانواده قابل تحمل نیست، بنابراین تلاش گردد که دیگر اعضا با پیش بینی رفتار فرد مورد نظر حساسیت های محیطی را کاهش دهند.
۹) تمرین های تن آرامی، تنفس عمیق، بازی های کودکانه، شیرین کاری در هنگامه های روز و شب میتواند به آرامش اعضای خانواده کمک کند.
باورم اینست که تحمل پذیری و انعطاف پذیری خانواده ها منجر به شکست کرونا خواهد شد و مثل همیشه زندگی جریان دارد.
شاد باشید
سیزدهم اسفندماه ۹۸
دکتر سعید رحیمی
متخصص روان شناسی کودکان